Friday, May 25, 2007

Tornet eller trädet

Idag förstod jag varför babels torn måste rasa.

Innuti tornet finns nämligen ett frö
Ett frö som behöver ljus för att gro

Innuti tornet finns ett frö
Ett frö som behöver vatten för att växa

Låt tornet symbolisera allt det som vi själva byggt upp
Det som vi byggt upp i vår egen strävan...

Kanske våran välputsade fasad.

Låt tornet bli en bild för det som vi själva byggt upp
Vi försöker nå upp till himlen...

Men bygger vår egen självförverkelse.

Idag fick jag en längtan efter att se tornet rasa...
samtidigt som jag vet att det kommer göra ont.

Varje sten som faller kommer medföra smärta....
men också en börda mindre.

Frihet!

Låt tornet rasa till grunden
Vem vill ha frukten av det som vi själva har byggt upp?

Jag vet att innanför muren finns ett frö som gror

Kanske en planta som växer.

Jag vet var trädet får sin näring,
vem som ger det liv.

Jag vill att Guds ord ska få vara som ett tveeggat svärd i mig...

Att tornet ska rasa

Och trädet växa

Jag tror att frukten kommer bli god!

2 comments:

Sara said...

så bra!

du fick mig att förstå lite mera-
jag bygger torn, Gud måste rasa dem.

tack för att du påminde mig.

catch me (if you can) said...

härligt!
och sant!